Enontekiön matkailun toimitusketjun kehittäminen ja asiakaskunnan laajentaminen COVID-19- häiriötilanteessa ja sen jälkeisessä ajassa –hanke
Enontekiön matkailun toimitusketjun kehittäminen ja asiakaskunnan laajentaminen COVID-19 -häiriötilanteessa ja sen jälkeisessä ajassa
Hankenumero 308382
Hankeaika 1.6. – 31.12.2020
Työn tavoitteena on varautua siihen, että Enontekiön matkailuyritysten nykyisten asiakkaiden maksukyky heikentyy ja nykyiset matkanjärjestäjät voivat COVID-19-epidemiasta johtuen mennä konkurssiin.
Hanketyön aikana Enontekiön alueen matkailun toimintamalleja kehitetään siten, että:
– matkailuyritysten asiakaskuntaa voidaan monipuolistaa kustannustehokkaasti
– matkailuyritysten päämarkkinoita voidaan laajentaa
– toimitusketju otetaan paremmin haltuun häiriötilanteesta selviämisen helpottamiseksi
ja tulevia poikkeustilanteita ennakoiden
– voidaan keskittyä asiakaskuntaan, joka selviää COVID-19 -kriisistä parhaiten
– alueen matkailyritysten ja -työpaikkojen kasvu jatkuu COVID-19 -tilanteen jälkeen
– alueen matkailua kehitetään vähähiilisemmäksi
– matkailun innovatiivisia, digitaalisia ratkaisuja hyödynnetään täysimääräisesti
toimitusketjun kehittämisessä ja paremmin maksavien asiakkaiden saavuttamisessa
Hanketyön tuloksena syntyy uusia toimintamalleja- ja ratkaisuja sekä selvityksiä joiden avulla yritykset voivat kasvaa COVID-19-häiriötilanteen jälkeen.
Hanketta rahoittavat:
Hankkeen koulutus- ja webinaarimateriaalit
Koulutus kuntapäättäjille ja yrittäjille kunnan brändin vahvuuksista ja siihen vaikuttavista tekijöistä
ma 5.10. klo 13-15
Mistä päätät, kun päätät kunnan brändistä? Matkailuhankkeiden myötä Enontekiön kunnan matkailubrändi TosiLappi tulee uudistumaan. Millaiseksi, se on alkavan vuoden aikana pohdinnassa ja brändiä työstetään yhdessä yrittäjien ja kunnan kanssa. Onko Enontekiöllä jatkossakin kaksi brändiä: kuntabrändi ja matkailubrändi, vai yksi yhteinen brändi ja ilme? Mikä kuntabrändissä on tärkeää ja miksi? Kouluttaja, kuntabrändäyksen asiantuntija, Kirsti Lindberg-Repo käy läpi eri vaihtoehtoja ja brändin merkitystä kunnalle.
Webinaari: SMALin ajankohtaiskatsaus matkailutilanteeseen korona-ajan poikkeustilanteessa
torstaina 27.8. klo 10-12
Webinaarissa tehdään tilannekatsaus korona-ajan matkailutilanteeseen sekä kerrataan valmismatkalakiin liittyviä asioita poikkeusolojen näkökulmasta.
Luennoitsijoina Suomen matkailualan liitosta:
Heli Mäki-Fränti, toimitusjohtaja
Päivi Laatikainen-Mattsson, apulaisjohtaja
Tallenne
Koronapandemia koettelee matkailuelinkeinoa – Miten kriisin yli päästään
Matkapakettilainsäädäntö pähkinänkuoressa
Webinaari: Enontekiön matkailuyrittäjien Green Key -info
tiistaina 11.8. klo 10-12
Green Key on maailman johtava matkailualan ympäristöohjelma, Suomessa ohjelmassa on mukana jo 118 kohdetta.
Webinaarissa kuulet tarkemmin kenelle Green Key sopii, miten se auttaa ja tulee sinua vastuullisuustyössäsi sekä minkälaisia vaatimuksia hakijalle on.
Tallenne osa 1
Tallenne osa 2
Tallenne Green Activities
Green Key perusinfo
Green Key hakemuksen teko
Webinaari: Enontekiön matkailuyrittäjien Sustainable Travel Finland –koulutuskokonaisuus
Tavoitteena kokonaisuudessa on ottaa haltuun vastuullisen matkailun Sustainable Travel Finland –valmennuksen mukaiset sisällöt ja soveltaa niitä oman yrityksen toimintaan sekä tehdä vastuullisuudesta näkyvää viestinnän keinoin. Kouluttajana Anu Nylund, Mood of Finland.
maanantaina 3.8.2020 klo 14-16 Johdatus vastuulliseen matkailuun
Tallenne
torstaina 6.8.2020 klo 14-16 STF-ohjelman työkalut ja askelkuviot
Tallenne
STF ohjelman esittely
maanantaina 31.8.2020 klo 14-16 Viestiminen, kertaus ja yhteenveto
Tallenne
Webinaari: Miksi asiakaskokemus on 80% tärkeämpi kuin itse tuote?
keskiviikkona 8.7.2020 klo 13 – 14
Muotoilutoimisto Arctic Factoryn tuotekehityksestä vastaava Jussi Olavi Jokinen kertoo ytimekkäästi, miksi jokaisen pohjoissuomalaisen yrityksen tulisi kehittää asiakaskokemusta, hyödyntää palvelumuotoilua ja hakea uusien palveluiden kehittämiseen helposti rahoitusta. Koska se yksinkertaisesti tuottaa yritykselle enemmän rahaa ja pienentää kustannuksia.
Kuuntele tallenne jos tienaaminen ja nykyaikaisten palveluiden kehittäminen kiinnostaa.
Tilaisuuden tallenne
Mitä on palvelumuotoilu?
Mikä on innovaatioseteli?
Sole ko hakea rahoitusopas
Aamiaistilaisuus digimarkkinoinnista
maanantaina 6.7.2020 klo 09:30 – 10:30
Tervetuloa kuuntelemaan, mitä TosiLapin digimarkkinointikampanjat pitävät sisällään sekä miten matkailuyrityksesi voi hyötyä yhteisestä markkinoinnista. Asiantuntijana kuntamarkkinointispesialisti Johanna Nurmikari Sanoman tytäryhtiöstä Routa Markkinointi oy:stä.
Tilaisuuden tallenne
Routa Markkinointi Oy:n esittely Enontekiö
Webinaari: Facebook-markkinointi matkailuyrittäjille
tiistaina 30.6.2020 klo 09:00 – 10:00
Webinaarissa käsitellään:
– miten Facebookin eri julkaisutoimintoja kannattaa hyödyntää
markkinointiviestinnässä ja tarinankerronnassa
– sisällöntuotanto: perehdytään esimerkkien avulla siihen, millaisia houkuttelia ja
vuorovaikutteisuutt, sekä vaikuttavuutta lisääviä sisältöjä Facebokissa voi julkaista
– vinkkejä Facebook-yritysprofiilien päivittämiseen: mitä ottaa huomioon
Kouluttajana toimii Riia Valvimo. Iloisena yrittäjänä tunnettu Riia Valvimo on erikoistunut henkilö- ja asiantuntijabrändäykseen, sekä sosiaalisessa mediassa markkinointiin ja verkostoitumiseen. Riia tuottaa sisältöä blogeihin, verkkosivuille ja someen, kouluttaa ja konsultoi myyntiin ja markkinointiin, sekä hallinnoi useiden lappilaisten brändien some-kanavia.
Facebook-markkinointikoulutuksen tallenne
Webinaari: Instagram-markkinointi matkailuyrittäjille
keskiviikkona 24.6.2020 klo 09:00 – 10:00
Webinaarissa käsitellään:
– miten Instagramin eri julkaisutoimintoja kannattaa hyödyntää
markkinointiviestinnässä ja tarinankerronnassa
– sisällöntuotanto: perhedytään esimerkkien avulla siihen, minkälaisia houkuttelevia ja
vuorovaikutteisuutta, sekä vaikuttavuutta lisääviä sisältöjä Instagramissa voi julkaista
– vinkkejä Instagram-yritysprofiilien päivittämoseen: mitä ottaa huomioon.
Kouluttajana toimii Riia Valvimo. Iloisena yrittäjänä tunnettu Riia Valvimo on erikoistunut henkilö- ja asiantuntijabrändäykseen, sekä sosiaalisessa mediassa markkinointiin ja verkostoitumiseen. Riia tuottaa sisältöä blogeihin, verkkosivuille ja someen, kouluttaa ja konsultoi myyntiin ja markkinointiin, sekä hallinnoi useiden lappilaisten brändien some-kanavia.
Instagram-markkinointikoulutuksen tallenne
Webinaari: Koronaohjeistus majoitus-, ravintola- ja ohjelmapalvelutoimijoille
17.6. klo 14.30-16
Tilaisuuden asiantuntijoina toimivat
Jaakko Leinonen, Ylitarkastaja, Tukes
Pekka Iivari, PhD, Erityisasiantuntija, turvallisuus ja resilienssi, Lapin AMK
Eija Raasakka, Projektipäällikkö, matkailun turvallisuus, Lapin AMK
Arctic Race of Norway ja Enontekiön matkailuyrittäjien kehittämishanke esittäytyvät
10.6.2020 klo 16-18.30 Kilpisjärven Retkeilykeskus ja Teams-kokous
Tallenne
Arctic Race Esittely Kilpisjärvi
Yksilömatkailijan tukeminen digitaalisella asiakaspolulla
Enontekiön matkailun yhteistyömallit Covid19
Enontekiön kunnan ylläpitämä suljettu Facebook -ryhmä “Visit Enontekiö -hanketiedotus 2020-2022” sisältää kaiken matkailun kehityshankkeisiin liittyvän tiedottamisen ja tapahtumat. Liity mukaan ryhmään ja saa ajankohtainen tieto hankkeessa tehtävistä toimenpiteistä. Ryhmään voi liittyä kuka tahansa enontekiöläinen yrittäjä tai matkailun kehittämisestä kunnassa kiinnostunut yksityishenkilö.