Matkailubrändikyselyn tulos kertoo Enontekiön luonnon vetovoimasta
Vaikuttava luonto on Enontekiön valtti – matkailubrändin uudistus käynnistyi brändikyselyllä, jonka tulokset ovat nyt selvillä
Parasta kyselyyn vastaajien mielestä Enontekiöllä on ainutlaatuinen luonto, erämaat, tunturit (75%) ja maisema (23%). Puhdas luonto ja kirkkaat vedet olivat tärkeimpiä 6% vastaajista. Luonnon ja ympäristön vetovoima perustui erilaisuuteen, mitä ei ole muualla Suomessa. Rauhaa ja tilaa arvostettiin myös korkealle (18%). Rinnekeskusten kaltaisia ”bilepaikkoja” ei kaivata.
Innostavimmiksi aktiviteeteiksi nousivat vaellus ja retkeily (64%), luonnonläheisyys ja hienot maisemapaikat (62%), rauhallinen ja tunnelmoiva liikkuminen luonnossa (56%). Historia ja paikallinen elämäntyyli kiinnosti (29%), hiihto, juoksu ja pyöräily (25%) ja hyvä ruoka (23%).
Vastaajien keskuudessa 93% tunsi Enontekiön sijainti hyvin. Vastaajista 85% ilmoitti vierailleensa Kilpisjärvellä, 75% Hetassa, 71% Saanalla, 59% Karesuvannossa, 31% Haltilla ja 27% Pöyrisjärvessä. Mieluiten matkailija majoituttaisi mökissä 69%, teltassa 33% ja hotellissa 22%.
Kyselyyn vastasi 478 henkilö, joista 78% oli alueella matkailleita, lisäksi vastaajia olivat kuntalaiset ja mökkiläiset. Eniten vastauksia tuli Uudeltamaalta 27% ja Lapista 25%, tämän lisäksi vastaukset hajaantuivat hyvin eri puolille Suomea. Iältään 26-35 vuotiaita oli vastaajista 16%, 36-45-vuotiaita 26%, 46-55-vuotiaita 28% ja 56-65-vuotiaita 16%.
Kyselyn ja muun työstämisen pohjalta tullaan tiivistämään Enontekiön matkailubrändin viestit ja ilme. Aiheessa edetään kesäkuussa uuden brändityöpajan merkeissä. Se on jälleen kaikille avoin. Matkailun verkkosivujen uudistus käynnistyy kesälomien jälkeen.