Arkisto

Kategoriat
23 huhtikuun, 2021

Matkailubrändikyselyn tulos kertoo Enontekiön luonnon vetovoimasta

Vaikuttava luonto on Enontekiön valtti – matkailubrändin uudistus käynnistyi brändikyselyllä, jonka tulokset ovat nyt selvillä

 

Parasta kyselyyn vastaajien mielestä Enontekiöllä on ainutlaatuinen luonto, erämaat, tunturit (75%) ja maisema (23%). Puhdas luonto ja kirkkaat vedet olivat tärkeimpiä 6% vastaajista. Luonnon ja ympäristön vetovoima perustui erilaisuuteen, mitä ei ole muualla Suomessa. Rauhaa ja tilaa arvostettiin myös korkealle (18%). Rinnekeskusten kaltaisia ”bilepaikkoja”  ei kaivata.

Innostavimmiksi aktiviteeteiksi nousivat vaellus ja retkeily (64%), luonnonläheisyys ja hienot maisemapaikat (62%), rauhallinen ja tunnelmoiva liikkuminen luonnossa (56%). Historia ja paikallinen elämäntyyli kiinnosti (29%), hiihto, juoksu ja pyöräily (25%) ja hyvä ruoka (23%).

Vastaajien keskuudessa 93% tunsi Enontekiön sijainti hyvin.  Vastaajista 85% ilmoitti vierailleensa Kilpisjärvellä, 75% Hetassa, 71% Saanalla, 59% Karesuvannossa, 31% Haltilla ja 27% Pöyrisjärvessä. Mieluiten matkailija majoituttaisi mökissä 69%, teltassa 33% ja hotellissa 22%.

Kyselyyn vastasi 478 henkilö, joista 78% oli alueella matkailleita, lisäksi vastaajia olivat kuntalaiset ja mökkiläiset. Eniten vastauksia tuli Uudeltamaalta 27% ja Lapista 25%, tämän lisäksi vastaukset hajaantuivat hyvin eri puolille Suomea. Iältään 26-35 vuotiaita oli vastaajista 16%, 36-45-vuotiaita 26%, 46-55-vuotiaita 28% ja 56-65-vuotiaita 16%.

Kyselyn ja muun työstämisen pohjalta tullaan tiivistämään Enontekiön matkailubrändin viestit ja ilme. Aiheessa edetään kesäkuussa uuden brändityöpajan merkeissä. Se on jälleen kaikille avoin. Matkailun verkkosivujen uudistus käynnistyy kesälomien jälkeen.


Ohjekeskuksen kategoriat:

Kategoriat